Bob Peeraer overleden

Bijgewerkt op: 23 mrt. 2021

Zaterdag 13 maart is Bob Peeraer overleden, zo verbonden met onze gemeenschap, waarop hij zijn stempel heeft gedrukt, onder meer door de oprichting, begeleiding en bezieling van het koor en de uitbouw van de catechese voor eerste communie en vormsel. Zijn uitvaartdienst heeft plaats op zaterdag 20 maart om 11 uur in zijn en onze kerk. Door de Coronamaatregelen mogen maar 50 mensen aanwezig zijn. De uitvaartviering zal daarom gestreamd worden via YouTube Kerk Mechelen.

Samen met het koor hebben we afgesproken dat we Bob dankbaar zullen gedenken op het moment dat we weer met z’n allen mogen samen komen.

Want Bob zullen wij niet vergeten …..

Bob op kamp met het koor in 2015.

Bob Peeraer was bijna 67 jaar priester. Hij werd op 25 april 1954 gewijd en op 26 mei 1954 benoemd als jonge onderpastoor in de parochie van Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijle, toen met een eigen deken en drie onderpastoors. Het was nog de tijd van het Rijke Roomse leven. Maar in de kerk was het koud, letterlijk en figuurlijk. Er was geen of amper verwarming, weinig licht. De restauratie van de kerk moest nog beginnen.

Bob gaf op 29 december 1955 de eerste repetitie van het Onze- Lieve-Vrouwknapenkoor, het begin van het huidige Onze-Lieve-Vrouwkoor. Hij heeft het vele jaren zelf gedirigeerd.

50 jaar was Bob Peeraer als onderpastoor en, vanaf 4 mei 1973, als pastoor verbonden met Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijle. In 2004 ging hij met pensioen. Bob zei toen bij zijn afscheidsviering: ”Ik droomde van bij het begin van een hartelijke en zingende kerk, een kerk gedragen door de mensen, een vrijwilligerskerk. Dat de restauratie van de kerk samenviel met het concilie, gaf mij de gelegenheid om de vensters naar een nieuwe tijd te openen. Een kerk dicht bij het leven en de problemen van mensen.”

Bob bij zijn afscheid als pastoor in 2004.

Bob bleef heel erg betrokken bij zijn gemeenschap en zijn koor. Op 8 januari 2017 ging hij de laatste keer voor in de zondagsviering.

Zo willen wij in zijn geest verder gemeenschap zijn: ‘Een kerk dicht bij het leven en de problemen van mensen.’